Hygiëne

Het doel is om besmetting van patiënt en zorgverlener te voorkomen.
Hierbij worden de volgende principes gehanteerd:

  • Het verwisselen van wondverband wordt zoveel mogelijk beperkt;
  • Het dragen van sieraden is niet toegestaan;
  • Voor de wondverbandwissel wast de zorgverlener bij zichtbare verontreiniging de handen met water en zeep;
  • Voor en na de verbandwissel desinfecteert de zorgverlener de handen met handalcohol;
  • Kort, voor of tijdens de wondverbandwissel wordt er op de kamer van de cliënt geen bed opgemaakt;
  • Tijdens de wondverbandwissel wordt de kamer van de cliënt niet gereinigd;
  • Instrumenten en wondverband die in contact komen met de wond dienen gesteriliseerd te zijn;
  • Instrumenten die niet in contact komen met de wond dienen schoon te zijn. Desinfecteer ze met alcohol 70% (voor de thuiszorg: zet instrumenten dagelijks in de vaatwasser);
  • Instrumenten, materialen en wondverband dienen in een afgesloten box of bak, per cliënt te worden bewaard;
  • Crèmes, zalven, spoelvloeistof en verbandmateriaal worden op naam van de cliënt uitgegeven. De grootte van de verpakking wordt afgestemd op het verbruik. De voorkeur gaat uit naar kleine verpakkingen, datum openen vermelden op product;
  • Gebruik het bed niet als werktafel om materialen op te leggen;
  • Bij zichtbare verontreiniging wordt het werkblad (nachtkastje of dienblad) eerst huishoudelijk schoongemaakt;
  • Desinfecteer het werkblad (nachtkastje of dienblad) met een niet-steriel gaas overgoten met alcohol 70%. Laat dit 30 seconden drogen, zodat de alcohol zijn werk kan doen;
  • Draag disposable handschoenen.
  • Ná het verwijderen van het oude wondverband worden er schone disposable handschoenen aangetrokken;
  • Zorg ervoor dat het gebruikte wondverband niet in contact komt met de omgeving. Deponeer het na inspectie, direct in een afvalzak;
  • Het in opdracht, spoelen van de wond vindt plaats in een (bij voorkeur) eigen douche- of badruimte. Wanneer deze wordt gedeeld met andere personen, doucht de cliënt met zijn/haar wond als laatste. Daarna wordt de douche huishoudelijk gereinigd. Indien er sprake is van een infectie waarvoor isolatiemaatregelen gelden, dient de douche, na eerst gereinigd, ook gedesinfecteerd te worden;
  • Gebruikt wondverband en andere niet-scherpe materialen worden bij het huishoudelijk afval gedeponeerd. Scherpe materialen worden afgevoerd als specifiek ziekenhuisafval of in de naaldencontainer gedeponeerd.